torsdag den 1. oktober 2015

Happy Moon Festival or Mid-Autumn Festival I bestemmer selv

Jeg er godt nok glad for at jeg har ført dagbog over de sidste 10 dage, ellers ville jeg ikke have en jordisk chance for at huske hvad vi har lavet i alt den tid siden jeg og Lene sidst skrev herinde.
Men der er mange gode nyheder eller hvert fald en der har gjort Lene og jeg lykkelig. Vi har endelig fået bekræftet, at vi kan holde weekend sammen og at det nu har løst sig 100%
Sunny kicked ass, og satte hælene i jorden for Lenes og min skyld!
I går (30.9) gik vi alle på ferie og skal først tilbage på arbejde den 9.10. Man skal lige regne med at her i Kina har de ikke de samme feriedage som vi kender fra derhjemme.

Men lad mig se om jeg kan give jer derhjemme en mulighed for at se gennem vores øjne, hvad vi har lavet og oplevet den seneste tid.

Tirsdag den 22.9 havde både Lene og jeg vores første undervisning i You&Me. Selvfølgelig havde vi allerede prøvet at undervise på pre-school'en i NanKai. Men jeg skulle undervise for første gang alene, selv styre hvad og hvornår vi skulle lave de ting jeg havde planlag på forhånd.
Det skal også lige sige at jeg som underviser i engelsk, underviser alene. Hvor Lene der står for sports undervisningen har en kinesisk lærer fra You&Me til at oversætte hvad hun siger fra engelsk til kinesisk (Hvilket hun er meget taknemlig for).
Det der kan irritere mig en smule er at forældrene allerhelst vil have en native English speakers som skal undervise deres børn. Hvad mange kinesere jo ikke ved er at vi danskere næsten vokser op med engelsk som et andetsprog. Det må jeg så hver gang pænt fortælle, for ellers bliver mange af forældrene mistænksomme. Men igen, selv hvis jeg stank til engelsk, skal jeg bare sige ordene "Monkey" og "Banana". Ikke at jeg ikke tager dette alvorligt, for det gør jeg, men børnene er ikke ældre end 3 år, der er begrænsninger for hvor meget de lærer inde hos mig i den halve time de er der.

Torsdag (24.9) havde You&Me valgt at holde Moon Festival for de små. Det fik vi først af vide onsdag. Samtidig fik jeg af vide at de to lektioner jeg skulle have torsdag og fredag fra kl. 10:45-11:15, var blevet aflyst. Første tegn på at de ikke har så skide godt styr på tingene i You&Me. Men det var hyggeligt og vi fik selvlysende kaninører (Ja, wauw! Vi var også ret stolte af dem).

Disse to billeder er taget med 8 timers mellemrum


Moon Ckae making in You&Me
 Fredag den. 25.9 fik vi for første gang klaget til Sunny over de arbejdstider vi var blevet tildelt i You&Me. At den ene skulle arbejde lørdag og den anden søndag. Men da Sunny hørte det, blev hun en smule sur. Hun fortalte os at det ikke kunne lade sig gøre at You&Me havde arrangeret arbejdstiderne på den måde. Hun sagde at hvis You&Me ønskede os en søndag, så skulle de til at betale os. Da det ellers ikke ville være fair for os begge. Ét vi er skilt fra de andre i weekenderne og hvis den ene skulle arbejde lørdag og den anden søndag ville vi også være skilt fra hinanden.
Det er nu meget rart at vi har hinanden at læne os op ad når vi arbejder.
Men fredag fik vi så også lige af vide at de timer vi skulle have haft d. 1.10 og 2.10 (som er i dag og i morgen), skulle rykkes til den 8.10 og 9.10. Som sagt der er ikke overdrevet godt styr på tingene i You&Me. Men det er ægte kinesisk som vi kalder det ;) og vi fik jo af vide at vi skulle være dejlig fleksible med arbejdstiderne. :)

Lørdag (26.9) og søndag (27.9) skulle Lene og jeg op i You&Me alene hver af dagene. (Lene arbejdede søndag og jeg lørdag). Det var første og sidste gang takket været Sunny-Bunny, Chinese Honey (Ja, det kalder hun sig selv) xD
Det var okay, jeg skulle undervise i sport og det var ikke ligefrem min kop te. Jeg er nu ret så glad for at jeg underviser i engelsk.
Efter jeg havde fået fri lørdag, skulle vi have Culture Class. Her lavede vi skuespil der omhandlende legenden omkring Moon Festivalen. Vi lavede lanterner hvor på vi skulle skrive vores ønsker og MOON CAKES. At de så ikke smagte særligt godt er noget andet (dem i You&Me var meget bedre). Men det var stadig hyggeligt :)







Det er min der er den lyserøde lanterne og Lene's den lilla :)




Søndag, efter Lene havde fået fri fra undervisningen skulle vi begge mødes med Rose. Rose er vores tutor på Nankai Preschool. Hun havde inviteret os ud og se Tianjin sammen med hende. Det var vildt hyggeligt!
Vi mødte også en Rose's veninder der går på 天津外国语大学, eller Tianjin Foreigners University. Vildt sød pige, hendes engelske navn er Mary. Jeg er ikke 100% sikker på hendes rigtige navn. Men her så vi 5th Avenue Area, 五大道. Det var ikke så specielt, men det var meget hyggeligt at tilbringe en dag med Rose.
Samme aften holdt de Moon Festival her på Cathey Future,meget specielt. Men en masse børn der optrådte i kostumer, mere beregnet for ældre personer og ikke unge ned på 10 år. Det var selvfølgelig samme aften som Blood Moon, den var ikke noget specielt her i Kina. Men det var ret specielt at tænke på sammenfaldet mellem Moon Festival og Blood Moon.








Og så vi har frosset vores små numser af herude, vi har haft helt ned til 16 grader. Og jeg joker ikke, vi har alle frosset fordi vi er blevet vant til varmen herude. Og sådan har det været de sidste par dage, så vi har alle rendt rundt i store trøjer.

Men det var vist alt! Lene er i gang med et indlæg om vores undervisnings metoder. Håber I vil synes godt om det, og ikke synes vi er alt for hårde ;)
- Annstina


1 kommentar: