torsdag den 1. oktober 2015

Et lille indblik i vores undervisning på Nankai Preschool

Som I ved undeviser Annstina og jeg hver onsdag eftermiddag på en af Cathay Futures preschools, Nankai. Her har vi tre klasser og underviser 40 min pr. klasse. Jeg er ret tilfreds med at Annstina og jeg både underviser børn/babyer helt ned til 13 mdr. i You&Me og så har undervisning på Nankai, som er nogle af de ældste børn man kan undervise her på Cathay. Undervisningen i You&Me er en god blanding af leg og læring hvor Nankai er en del mere skoleret, hvor eleverne sidder ved borde og bliver undervist udfra, i vores tilfælde, en engelskbog. Jeg synes, jeg hurtigt har fået en forståelse for de forskellige måder man kan undervise på og hvilken læring der passer bedst til den aldersgruppe man har med at gøre. Især er jeg glad for at undervise på preschool'en da man fra gang til gang kan se fremskridt hos eleverne og at de forstår mere og mere af Annstina og min undervisning. (Det er en SEJR!!!!) :)

I øjeblikket underviser vi børne på Nankai alfabetet, så en helt normal undervisnings gang består af en introduktion af 3 bogstaver efterfulgt af 3 ord hvor ordene starter på de bogstaver de er blevet introduceret for. Det forgår via flashcards som Annstina og jeg viser dem, hvor de så ellers råber bogstavet eller ordet i kor (en meget kinesisk måde at gøre det på). Derefter går vi igennem dagens kapitel i deres engelskbog, som består af en lille dialog og til tider en lille øvelse. Vi gentager gerne dagens bogstaver og ord flere gange og slutter af med en til to sange (HookeyPookey - bedre kendt som BoogieWoogie og en sang der hedder OneLittleFinger)

Annstina og jeg har dog hurtigt opfanget at "flashcard metoden" hvor vi viser et ord og elverne så skal svare i kor, kun gavner få og resten bare efteraber dem der kan. Har vi nu indført en mere dansk undervisnings metode hvor eleverne skal række hånden op hvis man kan svaret ;) Derved kan Annstina og jeg nu se hvor mange der rent faktisk har lært dagens bogstaver og ord, samtidigt giver det et overblik over dem som ikke er med.

Dette er vores fine engelskbog vi underviser udfra

Den er super nem at undervise udfra, meget fin med tegninger og små dialoger.


Nogle af de måder vi eller prøver at introducere dagens bogstaver på, er ved at lade børne selv se på bogstavet og i fællesskab forme det (SAMARBEJDE jaaaa!). Hvis I ikke helt er med på hvad jeg mener er det vist på billederne nedenunder :)

Her har vi introduceret eleverne for bogstaverne O, P, Q






Da vi snart er igennem alfabetet, skal vi til at undervise noget mere specifikt og igennem forskellige temaer. Derfor kommer der selvfølgelig en masse flere indlæg omkring den ugentlige undervisning på Nankai preschool, så i kan følge med hvad vi erfarer som engesklærere her i Kina :) 

-Lene

3 kommentarer:

  1. Dejligt at se og læse med, søde børn og tillykke med fridagene kram mor charlotte

    SvarSlet
  2. I er et par superseje og dygtige undervisere. Fantastisk, at I tager ansvar og sikrer at så mange som muligt kommer med igennem undervisningen og sikrer, at flest muligt lærer mest muligt. Stort...et godt eksempel til efterligning. Jeg bliver stolt af at høre beretningen og vide, at det er dygtige damer vi har sendt til Kina for at undervise. Møs og kram til jer begge <3

    SvarSlet
  3. Spændende at høre om hvordan det går med undervisningen. Det må være svært, når børnene i deres dagligdag er vandt til at se kinesiske tegn og så skal lære vores bogstaver. Det er svært nok bare for danske børn! Har hør I har set terrakottahæren. Er noget misundelig. Kærlig hilsen Moster Ditte

    SvarSlet